96 mln zł na nowe tramwaje i szybką informację pasażerską

Czytaj dalej
Fot. Grzegorz Dembinski
Joanna Labuda

96 mln zł na nowe tramwaje i szybką informację pasażerską

Joanna Labuda

Nowe tramwaje niskopodłogowe, dostęp do dynamicznej informacji pasażerskiej oraz nowoczesne rozwiązania prorowerowe – na te inwestycje w Poznaniu i gminie Suchy Las w przyszłym roku przeznaczonych zostanie prawie 100 mln złotych. Umowę na realizację projektu podpisali Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego oraz prezes poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Wojciech Tulibacki

Nowe rozwiązania w MPK

Najważniejsza inwestycja z punktu widzenia użytkowników komunikacji miejskiej to wymiana starego taboru. Dzięki pieniądzom z projektu MPK kupi m.in. 20 tramwajów niskopodłogowych.

– Będą to nowe tramwaje, mniej zawodne i bardziej bezpieczne. Tabor niskopodłogowy jest także przyjaźniejszy dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz kobiet z dziećmi

– przekonuje Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK.
Realizacja tej inwestycji jest w toku. Do Poznania dotarło już osiem nowych tramwajów. Reszta ma „dojechać” jeszcze w pierwszym półroczu 2017 r.

Zmiany czekają również pasażerów poznańskiego szybkiego tramwaju. Na trasie PST pojawi się 19 tablic informacji pasażerskiej oraz dwie na dworcu na os. Sobieskiego. – To da pasażerom możliwość lepszego dysponowania swoim czasem, ponieważ na bieżąco będą otrzymywać informację, za ile odjedzie tramwaj lub autobus – dodaje Tulibacki.

Wspólny bilet do 50 km od miasta

Dodatkowo przystanki trasy PST (Słowiańska, al. Solidarności, Kurpińskiego, Szymanowskiego) zostaną wyposażone w stojaki dla rowerów. – Dzięki miejscom do „parkowania” rowerów będzie można dojechać do PST jednośladem i przesiąść się na tramwaj i zostawić go w bezpiecznym, przeznaczonym do tego miejscu – mówi prezes MPK.

Poza tym w ramach projektu MPK przeprowadzi modernizację układu sześciu zwrotnic w zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej. Uruchomiony zostanie również system wizualny i łączności, który usprawni logistykę tramwajów w trakcie wjazdu na zajezdnię.

Lata czekania na szlak

Dodatkowo w ramach projektu powstanie ścieżka rowerowa na trasie Biedrusko-Radojewo, która połączy istniejącą już infrastrukturę rowerową z przystankiem autobusowym w Radojewie. Jak mówi Grzegorz Wojtera, wójt gminy Suchy Las, obecnie brak wytyczonego szlaku dla rowerzystów zagraża ich bezpieczeństwu.

96 mln zł na nowe tramwaje i szybką informację pasażerską
Grzegorz Dembinski Na dworcu na os. Sobieskiego pojawią się dwie tablice informacji pasażerskiej.

– To bardzo popularny szlak, ponieważ prowadzi do Puszczy Zielonki. W tej chwili nie ma tam ani ścieżki, ani pobocza. Rowerzyści muszą poruszać się jezdnią, co stwarza ogromne niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu. Od kilku lat mówiliśmy o tym, że przy tak dużym ruchu absolutnie niezbędne jest wybudowanie bezpiecznego szlaku – przyznaje Grzegorz Wojtera.
Kolejne projekty

Choć projekt dotyczący transportu miejskiego w Poznaniu i Suchym Lesie otrzymał najwięcej pieniędzy z puli programu „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska”, na swoją kolej czekają kolejne.

– W tej chwili mamy już siedem projektów, które zostały ocenione pozytywnie i systematycznie podpisujemy umowy

– mówi marszałek Marek Woźniak. I dodaje: W najbliższym czasie dofinansowanie mogą otrzymać co najmniej trzy z nich.

Marszałek poinformował również o tym, że tuż przed świętami pozytywną ocenę uzyskał wniosek Miasta Poznania o dofinansowanie projektu przebudowy ulicy Gdyńskiej. Dzięki temu miasto ma zagwarantowaną na ten cel dotację na kolejne 41 mln zł.

Joanna Labuda

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.