Myślę, że wzmocnienie na styku biznesu i nauki, będzie motorem napędowym wejść nowych inwestorów, problem w tym, że w większych miastach takich jak Wrocław czy Warszawa, rozmach inwestycyjny ot choćby samych Politechnik i ich spółek, (w tym ARAW), jest zauważalnie większy. Kolejnym problemem jest zachodzenie kompetencyjne KUL i UMCS. W mojej ocenie, jedno powinno zająć się humanizmem, a drugie naukami ścisłymi. W miejscach gdzie wydziały ewidentnie dublują się, warto rozważyć joint venture, lub model centrów Shared Services, w pewnych dziedzinach merging pozwoli podnieść jakość i zoptymizować koszty, do tego baza i dostępność wzrosną (testowo mogliby spróbować tworzyć takie "Centers of Excellence", zaczynając np. od BiNoZ, Ekonomii, lub Filologii). Kolejną zagwozdką jest brak Unii Studentów, tak, żeby zasoby rekreacyjne dla studentów, domy studenta, akademiki, zostały skupione pod egida jednej instytucji, w systemie one-to-rule-them-all, wsparłoby to współdzielenie zasobów, tak jest od wielu lat np. w Bergen, (SiB). Zauważalnie Lublin w sektorze medycznym wyróżnia się, nawet na tle amerykańskich uczelni medycznych, jest to dobry kierunek, a UML zdaje się w porównaniu z pozostałymi uczelniami dużo wiecej inwestować w bazę oraz otoczenie. O oczywistych siłach ograniczających dalszy rozwój akademickiego Lublina, w porównaniu z większymi ośrodkami, można całą rozprawę i przewód zrobić, acz wspomnieć, że nie istnieją w mieście takie podmioty jak ASP (Akademia Sztuk Pięknych, Konserwatorium Muzyczne w Lublinie zdaje się ewidentnie niedofinansowane, tak jak cały lubelski sektor muzyczny, nauczanie muzyki jest w fazie permanentnego kryzysu, brakuje też zaangażowania Państwowego (Rządu RP w Warszawie) w budowę Uniwersytetu Ekonomicznego w Lublinie). W mojej ocenie należy 'unisono' wypracować strategie erekcji ASP. Zaangazowac wszystkich radnych, bez względu na opcje polityczną. W mieście pozbawionym Muzeum Narodowego czy Muzeum Współczesnego, założenie nowej instytucji, dla przykładu Wschodniej Akademii Sztuk Pięknych powinno stanowić indykator potężnej zmiany. Instytucja tej rangi stanowić będzie przysłowiową perłę w koronie. A skupianie, rozwój, integracja, i współdzielenie bazy dydaktycznej to proces, który będzie postępować niezależnie, i może jedynie wspomóc nasza akademickość.