Alkohol wśród Polaków. Co wolimy: wódkę czy piwo?

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Czachorowski
Anna Stasiewicz

Alkohol wśród Polaków. Co wolimy: wódkę czy piwo?

Anna Stasiewicz

Statystyczny Polak podczas jednej okazji wypija średnio aż 11 kieliszków wódki! Najczęściej podczas wydarzeń towarzyskich.

Badanie „Modele picia napojów alkoholowych w Polsce” przeprowadził CBOS. Pokazuje ono, że alkoholem, po który sięgamy najczęściej, jest piwo. Aż trzech na czterech dorosłych Polaków przyznaje, że „jasne z pianką” pije przynajmniej raz w miesiącu.

Po piwo sięgamy przede wszystkim ze względu na smak (18,4 procent) oraz dlatego, że dobrze gasi pragnienie (15,3 procent).
Polacy odpowiadają, że smakuje równie dobrze pite z przyjaciółmi, jak i w pojedynkę (po 39 procent).

Co piąty z grupy badanych, którym zdarzyło się w ciągu ostatniego roku upić się, przesadził właśnie z konsumpcją piwa. - W naszej mentalności piwo niestety nie jest uważane za alkohol, czyli nie jest zagrożeniem - wyjaśnia Barbara Domagała, dyrektor Bydgoskiego Ośrodka Rehabilitacji Terapii Uzależnień. - Swoje zrobiły, niestety, słynne reklamy piwa z „przymrużeniem oka”. - Niektórzy rodzice nie widzą więc nic dziwnego w tym, że ich dziecko wypije piwo w niedzielę do obiadu.

Co może jednak niepokoić jeszcze bardziej, to zamiłowanie naszych rodaków do wódki. Co prawda ta polska jest znana na całym świecie, ale badanie CBOS pokazuje, że statystyczny Kowalski podczas jednej okazji wypija średnio 11 kieliszków wódki.

Ten trunek powoduje też, że łatwiej jest się nam upić. Aż dwie na trzy osoby, które upiły się w ciągu minionego roku, przyznają, że zrobiły to przy okazji spożywania alkoholi wysokoprocentowych.

Do picia wódki kilka razy w miesiącu przyznaje się 48 procent badanych. - Kufel piwa, który ma 20 gramów czystego alkoholu, sączymy dobre pół godziny. Spożycie tej ilości w postaci wódki odpowiada wypiciu dwóch małych jej kieliszków i zajmuje kilka minut. Przy piwie można spędzić cały wieczór bez upijania się. Wódka stwarza większe ryzyko, że przekroczymy granicę umiarkowanej konsumpcji - wyjaśnia dr Małgorzata Dragan z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Badanie pokazało też, że z zupełnie innych powodów sięgamy po wódkę niż po piwo czy wino. - Wódka jest trunkiem o bardziej „imprezowym” wizerunku - mówi Anna Grabowska z Marketing & Communications Consultants.

Wódka, według Polaków, najlepiej sprawdza się podczas spotkań towarzyskich.Twierdzimy, że pomaga stworzyć odpowiedni nastrój (19,4 procent) i pasuje do celebrowania specjalnych okazji, takich jak urodziny czy awans (18,2 procent).

Badanie CBOS pokazuje też, że alkohol bardziej smakuje mężczyznom niż kobietom. Panie wypijają w przybliżeniu 60 procent tego co panowie, niezależnie, czy jest to piwo, wódka czy wino. Terapeuci ostrzegają jednak, że kobiety o wiele szybciej się uzależniają, a alkohol działa o wiele bardziej toksycznie na organizm pań niż panów.

Polacy chętniej na konsumpcję alkoholu wybierają weekend. W piątek i sobotę zdarza się nieco więcej niż co trzecia sytuacja do wypicia wina czy piwa oraz niemal połowa okazji do sięgnięcia po wódkę. I tak na przykład w środę równie chętnie pijemy zarówno piwo (10,5 procent), wino (10,9 procent) czy wódkę (7,7 procent), za to sobota jest dniem, kiedy najchętniej konsumujemy właśnie wódkę - 30,3 procent.

W porównaniu ze zwykłym dniem w tygodniu, w czasie weekendów mocnych alkoholi pijemy o 3-4 razy więcej, zaś piwa i wina - niespełna dwa razy więcej.

Z badania, które przed kilkoma laty przeprowadziła agencja badawcza TNS Polska, najchętniej spożywamy alkohol we własnym domu (67 procent) oraz u przyjaciół, znajomych (24 procent), głównie dla relaksu lub ze względu na szczególne okazje.

Badanie TNS Polska pokazywało, że wśród spożywanych trunków dominuje piwo (87,6 procent), na drugim miejscu są mocne alkohole (7 procent), dalej wino (5,3 procent). Na poziom spożycia niewielki wpływ ma wielkość miejsca zamieszkania.

Anna Stasiewicz

W redakcji odpowiadam za lokalny samorząd i działania władz, chociaż z racji mojego wykształcenia, w kręgu zainteresowań jest również historia oraz polityka samorządowa.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.