Budowa S19. Autem do Rzeszowa w półtorej godziny

Czytaj dalej
Fot. Krzysztof Kapica
Artur Jurkowski

Budowa S19. Autem do Rzeszowa w półtorej godziny

Artur Jurkowski

W 2021 roku mamy pojechać ekspresową trasą S19 łączącą Lublin z Rzeszowem. Koszt powstania „lubelskiego” odcinka o długości ok. 75 km może sięgnąć ok. 3 mld zł.

Tempa nabierają przygotowania do budowy ekspresówki łączącej Lublin z Rzeszowem. GDDKiA dowiedziała się właśnie ile może wydać na powstanie odcinka od Kraśnika do granicy z woj. podkarpackim o długości 33 km. Kwota oszałamia. Koszt robót może sięgnąć nawet 946,5 mln zł. W wariancie najtańszym to wydatek 674,9 mln zł. Przy czym GDDKiA ma do dyspozycji na ten cel 1,08 mld zł.

O kontrakt bije się 14 firm drogowych m.in. Budimex, Strabag, Mota Engil.

Kto zbuduje drogę i ile GDDKiA za to ostatecznie zapłaci, dowiemy się za kilka miesięcy.

Umowę z wykonawcą chcemy podpisać w trzecim kwartale roku

- zapowiedział Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

Zlecenie jest podzielone na trzy etapy: Kraśnik - Janów Lubelski (18 km), obwodnica Janowa Lubelskiego (ok. 7 km) oraz Janów Lub. - granica woj. podkarpackiego (8 km).

Od Kraśnika do Polichny nowa trasa będzie w większości przebiegać po obecnym śladzie „dziewiętnastki”. Później odchyli się na zachód i ominie Polichnę oraz Modliborzyce. Następnie ponownie zbliży się do obecnej „19”. Pobiegnie łukiem na skraju Lasów Janowskich i po ich przecięciu zbliży się do obecnego przebiegu trasy.

Nowa trasa ma mieć dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu (zostanie zostawiona rezerwa pod budowę trzeciego pasa). - Nawierzchnia będzie bitumiczna - precyzował Nalewajko.

Przyszły wykonawca z inwestycją ma się uporać w ciągu 34 miesięcy. Tyle czasu ma na wykonanie projektu oraz zrealizowanie samych robót drogowych.

Budowa powinna ruszyć wiosną 2019 r. Wtedy też wojewoda rozpocznie szacowanie wysokości odszkodowań za nieruchomości

- mówił Nalewajko.

Kiedy pojedziemy tym fragmentem ekspresówki? - Powinno to nastąpić w połowie 2021 r. Ale dokładną datę poznamy dopiero po podpisaniu umowy z wykonawcą - zapowiedział Nalewajko.

Ale będzie to tylko połowiczna satysfakcja dla kierowców. Bo ekspresówki nie będzie jeszcze wówczas na liczącym 42 km odcinku od Lublina do Kraśnika. - Budowa tego fragmentu skończy się w 2021 r. Wówczas przejazd z Lublina do Rzeszowa odbywał się będzie na całej długości trasą ekspresową - zapewniał Nalewajko.

Podróż z Lublina do stolicy Podkarpacia zajmie ok. 1,5 godziny. - A z Rzeszowa do Warszawy przez Lublin - trzy godziny - uzupełniał Nalewajko.

Koszt powstania dwóch „lubelskich” fragmentów S19 w kierunku Rzeszowa jest szacowany na ok. 3 mld zł.

Via Carpatia połączy nas z Europą

Trasa ekspresowa S19 ma być częścią transeuropejskiej drogi Via Carpatia, która połączy Bałtyk z Morzem Śródziemnym.

Koszt powstania 570 km ekspresówki na terenie Polski to ok. 31 mld zł.

- Via Carpatia otwiera nam drogę na świat, jest symbolem polskiego rozwoju. Staje się inwestycją, która będzie miała strategiczny charakter dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej - podkreślała w listopadzie 2016 r. premier Beata Szydło, podczas obchodów 10 rocznicy podpisania „Deklaracji Łańcuckiej”, która zainicjowała projekt Via Carpatia.

Szlak ma połączyć Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Śródziemnym biegnąc przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.

Polski odcinek (ok. 570 km) ma przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. W większości ma pokrywać się z S19. A to znaczy ze dziewiętnastka ma zmienić się w ekspresówkę.

Najbardziej zaawansowane zmiany są na „południowym” odcinku S19 na terenie Polski, czyli w zasadzie między Lublinem a Rzeszowem. Tu trasa będzie ukończona w 2021 r. Na terenie woj. lubelskiego powstanie 75-kilometrowy odcinek S19.

Dużo mniej zaawansowane są przygotowania fragmentu północnego, czyli między Lublinem a Białymstokiem. - W przypadku lubelskiego odcinka mamy już wydaną decyzje środowiskową i ustalony przebiegi tras. Kolejnym kokiem będzie wykonanie koncepcji programowej - tłumaczył Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

„Północny” fragment na Lubelszczyźnie to liczący 104,8 km długości odcinek od Lublina do granicy z woj. podlaskim. Szacuje się, że koszt powstania tego odcinka ekspresówki może sięgnąć 3,5 mld zł, z czego fragment od Lubartowa do granicy województwa - może pochłonąć 2,6 mld zł a od Lublina do Lubartowa - 900 mln zł.

Rządowe programy zakładają obecnie, że trasa ma powstać do 2023 r.

Artur Jurkowski

Zajmuje się samorządem, głównie funkcjonowaniem lubelskiego ratusza oraz Rady Miasta Lublin. Ponadto inwestycjami m.in. drogowymi.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.