Ćwierć miliarda rzuciła Unia na lubelskie drogi

Czytaj dalej
Fot. Anna Kurkiewicz
Artur Jurkowski

Ćwierć miliarda rzuciła Unia na lubelskie drogi

Artur Jurkowski

W ciągu najbliższych czterech lat ma być przebudowana m.in. ul. Grygowej, rondo przy Gali, ul. Choiny a trolejbusy pojadą na Czechów.

Te kwoty mogą przyprawić o zawrót głowy. Pierwsza wynosi 378 milionów złotych, druga – 282 mln zł. Ta wyższa to całkowita wartość dwóch projektów transportowych, które w ciągu najbliższych lat będą realizowane na lubelskich drogach. Druga – to dofinansowanie unijne (w ramach PO Polska Wschodnia), na które umowy właśnie podpisała ratusz.

Pierwszy to „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej Lublinie”. Sama nazwa nic nie wyjaśnia. Ale chodzi o przebudowę ciągu ulic od Piłsudskiego, przez Lubelskiego Lipca ’80, Drogę Męczenników Majdanka, Grygowej do Mełgiewskiej. Wartość projektu jest szacowana na 203 mln zł a dofinansowanie z UE ma wynieść 159,6 mln zł, czyli 84,4 proc.

Przebudowa ronda przy Gali wraz z ul. Fabryczną i mostem na Czerniejówce może kosztować 50 mln zł
Anna Kurkiewicz Prace obejmą m.in. rozbiórkę i wykonanie nowych wiaduktów na ul. Grygowej

Co obejmą prace? Rozbiórkę i wykonanie nowych wiaduktów na ul. Grygowej i przebudowę 1,5 km odcinka tej ulicy, budowę dwóch odcinków trakcji trolejbusowej: na Lubelskiego Lipca ’80, na odcinku od Piłsudskiego do ronda przy Gali, oraz od Grygowej do pętli na Mełgiewskiej. Ponadto przebudowę dwóch skrzyżowań na Drodze Męczenników Majdanka: z Lotniczą oraz Sulisławicką, wykonanie buspasów na Drodze Męczenników Majdanka. A także przebudowę ronda przy Gali wraz z ul. Fabryczną i mostem na Czerniejówce. I na dodatek kupno 21 autobusów i trolejbusów.

Na razie ratusz poznał oferty na przebudowę ul. Grygowej (wynoszą 70,2-97 mln zł, przy czym ratusz był gotów wydać 96,5 mln zł). Prace przy Grygowej mają być wykonane do marca 2019 r. Cały projekt będzie jednak sfinalizowany dużo później.

Zakończenie inwestycji planowane jest na wrzesień 2020 r.

– poinformował Miłosz Marczuk, rzecznik PARP. To właśnie z PARP dzieli unijne wsparcie.

Nazwa drugiego projektu również brzmi mocno niezrozumiale: „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”. A chodzi o budowę trakcji trolejbusowej od ul. Chodźki do ul. Choiny. Ta ostatnia ma być poszerzona - do czterech pasów ruchu – na odcinku od Zelwerowicza do granic miasta. Przy pętli na Choinach ma powstać parking przesiadkowy. Projekt obejmuje też m.in. kupno 34 autobusów i 10 trolejbusów. Wartość projektu to 174,7 mln zł, dofinansowanie - 150 mln zł.

„Otwarcie” Czechowa dla trolejbusów ma nastąpić do końca 2021 r.

W kolejce po pieniądze czeka jeszcze „Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowego wraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF”. To nic innego jak przebudowa – m.in. utworzenie buspasów - Al. Racławickich, Lipowej i Poniatowskiego. Wartość projektu jest szacowana na 105 mln zł. Dofinansowanie ma wynieść 68,07 mln zł.

- Trwa ocena merytoryczna projektu – mówił Marczuk. - Podpisania umowy spodziewamy się w trzecim kwartale roku – dodała Bobowska.

Artur Jurkowski

Zajmuje się samorządem, głównie funkcjonowaniem lubelskiego ratusza oraz Rady Miasta Lublin. Ponadto inwestycjami m.in. drogowymi.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.kurierlubelski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.