Artur Jurkowski

Ekspresówka Lublin - Garwolin będzie za dwa lata

- Politycy to, co mieli do zrobienia, zrobili. Teraz czas na inżynierów - przekonywał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. W środę Fot. Krzysztof Nalewajko - Politycy to, co mieli do zrobienia, zrobili. Teraz czas na inżynierów - przekonywał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. W środę oficjalnie zainaugurowano budowę trasy ekspresowej S17
Artur Jurkowski

Ministrowie oficjalnie rozpoczęli budowę trasy S17, choć faktycznie prace związane z tą inwestycją trwają od czterech miesięcy.

- To, co widzimy na placu budowy S17, napawa optymizmem. Prace idą pełną parą. Trasa połączy Warszawę z Via Carpatia - podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. W środę oficjalnie zainaugurowano budowę brakujących 95 km trasy ekspresowej S17 łączącej Lublin z Warszawą. Oficjalnie, bo faktycznie roboty na pierwszym z siedmiu odcinków, na które podzielona jest inwestycja, zaczęły się cztery miesiące temu, w pierwszej połowie stycznia.

To, co teraz najbardziej interesuje kierowców, zawiera się w pytaniu „kiedy”. Kiedy pojedziemy nową drogą? - Budowa odcinka od Kurowa do Garwolina będzie skończona do maja 2019 r. - zapowiedział Stanisław Schodziński, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.

Zostanie jeszcze fragment od Garwolina do węzła Lubelska, wraz z obwodnicą Kołbieli. - Tu prace mają się skończyć w drugiej połowie 2019 r. - dodał Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

- Polska wschodnia była zaniedbywana, zmieniamy to - chwalił obecną ekipę rządową Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Budowa S17 ma kosztować prawie 3,2 mld zł. To łączny koszt uwzględniający m.in. odszkodowania za przejęcia terenów. Same roboty drogowe pochłoną 2,4 mld zł. Nowa droga - co jest nowością - na terenie Lubelszczyzny będzie wykonana z betonu. Trasa będzie miała dwie jezdnie.

Na terenie woj. mazowieckiego ekspresówka ma biec po obecnym śladzie „siedemnastki”, na terenie woj. lubelskiego będzie miała zupełnie nową trasę.

- Zbudowanych zostanie blisko 90 obiektów inżynierskich, w tym 23 mosty - najdłuższy na Wieprzu, 45 wiaduktów, trzy kładki i dwa dolne przejścia dla pieszych oraz 16 przejść dla zwierzyny. Trasa ominie po nowym śladzie Gończyce, Trojanów, Niwę Babicką, Ryki i Moszczankę - wyliczał Nalewajko.

3,2 miliarda złotych to koszt powstania 95 kilometrów trasy ekspresowej S17 łączącej Lublin z Warszawą

Obecnie prace trwają na czterech odcinkach między Kurowem a Garwolinem. Fragment Kurów - Skrudki buduje Mota Engil (długość 13 km, koszt 270,9 mln zł), kolejny: Skrudki - granica województwa wykonują PORR Polska Infrastructure (20,2 km, 608,8 mln zł). Dwoma kolejnymi odcinkami zajmuje się Budimex: od granic woj. lubelskiego do Gończyc (13 km, 313,6 mln zł) oraz od Gończyc do Garwolina (12,2 km, 288,5 mln zł). - Prace są zaawansowane w różnym stopniu. Od porządkowania terenu po wycince, przez odhumusowanie, roboty ziemne, przebudowę kolizji z sieciami czy też prace przy obiektach inżynierskich - opisywał Nalewajko.

Od Garwolina do węzła Lubelska na razie na placu budowy nie dzieje się nic. Zwycięzcy przetargów czekają aż mazowiecki oddział GDDKiA upora się z uzyskaniem zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (ZRID), co będzie jednoznaczne z przejęciem terenów pod budowę ekspresówki.

Artur Jurkowski

Zajmuje się samorządem, głównie funkcjonowaniem lubelskiego ratusza oraz Rady Miasta Lublin. Ponadto inwestycjami m.in. drogowymi.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.kurierlubelski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.