Koalicja antysmogowa. Debata o czystym powietrzu

Czytaj dalej
Fot. Adrian Tomczyk
Sławomir Skomra

Koalicja antysmogowa. Debata o czystym powietrzu

Sławomir Skomra

Kończymy i podsumowujemy akcję „Koalicja antysmogowa”. Nie oznacza to jednak, że walka o czyste powietrze już jest zwycięska.

Od grudnia Kurier Lubelski wspólnie z naszymi partnerami - urzędem miasta, LPEC, Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz MPK Lublin - prowadziliśmy akcję „Koalicja antysmogowa”.

Przez kilka miesięcy pisaliśmy o smogu wskazując drogę do walki z zanieczyszczeniem powietrza w Lublinie.

Przyszedł czas na podsumowanie tegorocznych działań. Z tego właśnie powodu zorganizowaliśmy w czwartek debatę, podczas której próbowaliśmy podsumować nasze działania i zastanowić się nad kolejnymi.

Jeśli chodzi o dotychczasowe działania, to w przypadku WFOŚiGW było to rozpoczęcie programu „Czyste powietrze”:

- Na razie trwa ocena złożonych wniosków o dofinansowanie. Na dziś mamy ich złożonych k. 3 tys. wniosków na calej Lubelszczyźnie - mówił Kamil Karwowski, kierownik Zespołu Ekspertów Ekologicznych Funduszu.

- Mamy wnioski dotyczące budynków już istniejących, ale wspieramy też nowo wybudowane. A te dodatkowo są wspierane do końca 2019 roku - zaznaczył.

Dużym osiągnięciem urzędu miasta było zwiększenie puli pieniędzy na wymianę pieców do 1 mln zł w tym roku.

- To dotacja dla mieszkańców na zmianę sposobu ogrzewania domów. Z węgla na jakikolwiek inny sposób - tłumaczyła Blanka Rdest-Dudak, zastępca dyrektora miejskiego Wydziału Ochrony Środowiska.

Uczestnicy debaty chwalili mieszkańców, bo po ich zachowaniu, sygnałach od nich widać, że zwiększa się świadomość ekologiczna. Jednak najmocniej w walce ze smogiem działa aspekt finansowy.

Oszczędności jak i wygodę oferuje podłączenie domu, bloku lub kamienicy do sieci LPEC. Jak mówiła Teresa Stępniak-Romanek, kierownik Działu Strategii i Marketingu spółki takich podłączeń jest coraz więcej.

- Już w 2018 r. realizowaliśmy trzy duże projekty dofinansowane w UE. Pierwszy dotyczył modernizacji sieci ciepłowniczej, drugi jej rozbudowy, a trzeci to przebudowa węzłów grupowych - mówiła i dodała, że spółka pomaga w wymianie pieców na najczystszą formę ciepła czyli systemowe. - W dwóch ostatnich latach z tzw. rynku wtórnego podłączyliśmy 30 obiektów.

Jak nie raz przypominaliśmy, największą winę na smog ponoszą domowe kominy i samochody. Dlatego właśnie ZTM przeszedł na ekologiczny transport.

- Wymiana taboru pozwala z jednej strony zstąpić wyeksploatowane pojazdy na liniach i zastąpić je taborem zeroemisyjnym lub autobusami spalinowymi, ale spełniającymi najbardziej ostrą normę Euro 6 - tłumaczył dyrektor ZTM, Andrzej Malec wspominając o warunkach, jakie stawia ustawa o elektromobilności.

- Nakłada na gminy obowiązek eksploatowania taboru w którym jest 30 - 35 procent pojazdów zeroemisyjnych. Już dziś spełniamy te normy. I to dotyczy wszystkich przewoźników, bo same MPK ma 40 procent takich pojazdów - dodał.

Walka o czyste powietrze trwa i każdy z dyskutantów wiedział dokładnie jakie działania chce podjąć instytucja, którą reprezentuje.

- Na pewno naszym planem jest rozwijanie sytemu wymiany pieców. Chcielibyśmy także przeprowadzić inwentaryzację pieców na terenie miasta. Pozwoli nam to określić skalę problemu, z którym musimy się zmierzyć. To co jest istotne, to miasto nadal przeprowadza termomodernizację budynków użyteczności publicznej. W tym roku ma to dotyczyć sześciu budynków, a wartość inwestycji to przeszło 18 mln zł - zapowiedziała dyrektora Blanka Rdest-Dudak.

ZTM ma zamiar wpierać kampanie edukacyjne.

- Ale naszym celem strategicznym jest oczywiście przyciągniecie jak największej liczby mieszkańców do komunikacji publicznej - zapowiedział Malec, a temu ma służyć nie tylko wymiana taboru, ale też budowa parkingów typu Park and Ride na obrzeżach Lublina. - Sprawdza się to w innych miastach, gdzie nie opłaca pchać się samochodem do centrum . Na sukces wpływają dwie rzeczy: bezpieczne zostawienie samochodu i odpowiedni rozkład komunikacji, żeby na autobus nie czekać 20 minut - dodał.

LPEC ma od dawna gotowy plan postępowania.

- Właściwie do 2021 roku mamy gotowe wszystkie projekty inwestycyjne. Spółka do tego czasu zainwestuje prawie 120 mln złotych na modernizację i rozbudowę sieci. W tej chwili w zakresie modernizacji mamy wymienionych prawie 72 procent sieci. Jeśli chodzi o rozbudowę to interesuje nas to, żeby być wszędzie tam gdzie rozbudowuje się miasto - tłumaczyła Teresa Stępniak-Romanek.

Jednak już za rok LPEC będzie musiał kreślić plany związane z nowymi funduszami unijnymi.

WFOŚiGW stawia na „Czyste Powietrze”. - Bo nabór wniosków będzie trwał do 2027 roku, ale przecież cały czas udzielamy też pożyczek na działania proekologiczne jak na przykład inwestycje w źródła fotowoltaniczne. I tak będzie dopóki Fundusz będzie funkcjonował - dodał Kamil Karwowski.

Sławomir Skomra

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.