Ofensywa drogowa 2017

Czytaj dalej
Fot. Anna Kurkiewicz
Sławomir Skomra

Ofensywa drogowa 2017

Sławomir Skomra

Drogowcy uzyskali właśnie decyzję środowiskową na budowę obwodnicy Tomaszowa. W tym roku jej budowa jeszcze się nie zacznie, ale za to ruszą prace na innych odcinkach S17.

Budowa obwodnicy 20-tysięcznego Tomaszowa Lubelskiego to serial ciągnący się przynajmniej od dekady.

Przez miasto przebiega droga krajowa nr 17 prowadząca wprost do ukraińskiej granicy. Dlatego dzień w dzień przez Tomaszów przejeżdżają setki tirów. Stąd potrzeba budowy obwodnicy.

Decyzja po raz drugi

Umowa z wykonawcą drogi miała zostać podpisana w zeszłym roku, ale tak się nie stało. Okazało się bowiem, że drogowcy muszą ponownie uzyskać strategiczny dla inwestycji dokument, czyli decyzję środowiskową.

Już raz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad go zdobyła, ale zmieniły się regulacje dotyczące dopuszczalnego hałasu na drogach i zasady stawiania ekranów akustycznych. To dlatego już latem zeszłego roku GDDKiA przyznała oficjalnie: - Umowę z wykonawcą będziemy mogli podpisać w październiku 2017 roku.

Teraz o obwodnicy Tomaszowa wiemy więcej, bo zapytał o nią Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poseł Platformy Obywatelskiej, Stanisław Żmijan.

- Zgodnie z harmonogramem, GDDKiA planuje pozyskać decyzję środowiskową w styczniu 2017 roku - odpisał Żmijanowi na początku stycznia wiceminister Jerzy Szmit.

- Tak, otrzymaliśmy ją - potwierdza Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i podkreśla, że nie oznacza to, że na teren budowy już wjedzie ciężki sprzęt. Drogowcy muszą zdobyć kolejne dokumenty i wybrać wykonawcę prac.

Zachodnia obwodnica Lublina. Teraz drogowcy będą kontynować budowę S19 na południe
Anna Kurkiewicz

Wiceminister Szmit wyjaśnia, że jeszcze w pierwszym kwartale tego roku drogowcy rozpoczną drugi etap przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy.

- Zaprosimy do niego wykonawców, którzy już zgłosili się do przetargu. Następnie wyłonimy zwycięzcę postępowania - dodaje Nalewajko.

Na ostatni kwartał tego roku planowane jest podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. I to także jeszcze nie oznacza początku budowy obwodnicy, to planowane jest na wiosnę 2018 r.

- Inwestycja powinna zostać ukończona w II kwartale 2021 r. - informuje wiceminister Szmit.

Dwie ekspresówki

Obwodnica Tomaszowa jest jednym z ważniejszych przedsięwzięć na lubelskich drogach krajowych, ale niejedynym.

- Jeśli chodzi o budowę drogi ekspresowej S17 w stronę Warszawy, to na odcinek od węzła Skrudki do węzła Kurów Zachód mamy już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W przypadku czterech kolejnych odcinków oczekujemy na wydanie ZRiD, a nad dwoma następnymi odcinkami pracują projektanci - wylicza Nalewajko i zapowiada: - Realne prace na S17 nie tyle mają się w tym roku rozpocząć, co się po prostu rozpoczną.

Zachodnia obwodnica Lublina. Teraz drogowcy będą kontynować budowę S19 na południe
Anna Kurkiewicz Zachodnia obwodnica Lublina. Teraz drogowcy będą kontynować budowę S19 na południe

Z kolei na szlaku przyszłej drogi ekspresowej S19 najważniejszym działaniem drogowców jest budowa odcinka od Kraśnika do Lasów Janowskich. Przetarg na tę trasę już trwa. Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie ekspresówki ma zostać podpisana w tym roku.

- Od tego momentu do rozpoczęcia realnych prac musi minąć jeszcze 15 - 16 miesięcy, potrzebnych na zaprojektowanie drogi - tłumaczy rzecznik drogowców.

Podobnie będzie na odcinku S19 na otwartej dla kierowców pod koniec zeszłego roku zachodniej obwodnicy Lublina do obwodnicy Kraśnika. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca trasy i rozpoczną się prace projektowe.

Mniejsze projekty

Budowa nowych dróg to jedno, ale na liście tegorocznych zadań GDDKiA jest też modernizacja istniejących tras.

- W tym roku będzie gruntowna przebudowa ok. 11 km drogi krajowej numer 48 na odcinku od miejscowości Krępa do skrzyżowania z obwodnicą Kocka - wyjaśnia Nalewajko.

Do tych inwestycji trzeba też doliczyć szereg mniejszych prowadzonych w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.

W sumie chodzi o 14 takich punktów na Lubelszczyźnie. W przypadku trzech są już wyłonieni wykonawcy, a dla 11 pozostałych miejsc trwa opracowywanie dokumentacji. Chodzi m.in. o chodniki i ścieżki rowerowe wzdłuż DK12 (od Brzeziczek do Kolonii Struża), wzdłuż DK63 w Łukowie czy budowę kładki dla pieszych w Łukowie nad DK76. W Kołaczach (DK82) oprócz chodnika powstanie zatoka autobusowa i przejście dla pieszych wraz z doświetleniem.

Już na 2018 rok planowane jest rozpoczęcie przebudowy kolejnych dróg: DK 17 (Zamość - Łabunie), DK 63 (Łuków - granica województwa mazowieckiego) czy DK 74 (między Jarosławcem a Miączynem i od Frampola do Gorajca).

W kwietniu 2018 r. kierowcy mają już przejechać drugą częścią obwodnicy Puław.

Sławomir Skomra

Pracuje w mediach już kilkanaście lat. Od kilku w redakcji "Kuriera Lubelskiego". Zajmował się niemal wszystkimi działkami dziennikarskimi - od służby zdrowia do biznesu. Teraz zajmuje się głównie polityką, samorządem i policją.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.kurierlubelski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.