Pojedziemy rowerem wokół całego Zalewu Zemborzyckiego

Czytaj dalej
Fot. Małgorzata Genca
Artur Jurkowski

Pojedziemy rowerem wokół całego Zalewu Zemborzyckiego

Artur Jurkowski

W listopadzie otwarcie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Osmolickiej.

Gotowa jest już ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Osmolickiej. W środę ułożono na niej drugą i ostatnią warstwę asfaltu. - Do wykonania zostało ok. 150 metrów chodnika przy ul. Prawiednickiej - poinformował Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

Trasa o długości 1,2 km pozwoli cyklistom na objechanie całego zalewu. Zaczyna się przy pętli autobusowej Dąbrowa, a kończy w miejscu połączenia z asfaltową trasą biegnącą do ul. Cienistej. Rowerzyści czekali na nią od trzech lat. I dostaną… po zakończeniu tegorocznego sezonu. - Ścieżka zostanie oddana do użytku w listopadzie, po zakończeniu odbiorów technicznych. A lublinianie jeżdżą na rowerach praktycznie przez cały rok - dodał Kieliszek.

„Dziura” na 1200 metrów

W 2013 r. powstała licząca 5,5 km trasa wzdłuż ulic Cienistej i części Osmolickiej. Asfaltowa ścieżka połączyła się z istniejącą już po drugiej stronie zalewu. I szybko podbiła serca cyklistów. W pogodne dni jest oblegana przez amatorów jazdy na rowerze.

Problem dla rowerzystów zaczynał się jednak w połowie ul. Osmolickiej. Tam ścieżka się urywała. Brakowało 1200-metrowego odcinka, aby objechać zalew dookoła. - Trzeba było zjechać ze ścieżki i dalej poruszać się jezdnią ul. Osmolickiej lub próbować jechać przez las, z czym były olbrzymie kłopoty - przypominał Leszek Daniewski, radny PO, który zabiegał o budowę ścieżki wzdłuż Osmolickiej.

Idzie zima, hajda na rower

Przez ostatnie trzy lata ratusz każdego sezonu obiecywał dokończyć brakujący fragment tzw. ringu rowerowego wokół zalewu. W lutym ub. roku z-ca prezydenta Artur Szymczyk zapewniał, że trasa powstanie do września 2015 r. Nie powstała.

Pojedziemy rowerem wokół całego Zalewu Zemborzyckiego

Przetarg na wykonanie trasy ogłoszono w maju tego roku. - Z czasem oddania inwestycji absolutnie niedostosowanym do oczekiwań mieszkańców. Zdecydowana większość użytkowników chce z niej korzystać latem, a nie zimą - podkreślał Piotr Popiel, radny PiS, reprezentujący m.in. Zemborzyce. I dodawał: - Nie zmienia to jednak faktu, że sama ścieżka jest potrzeba. Ale trzy lata, które musieli na nią czekać rowerzyści, to niekojąco długi okres.

- Bez żadnej przesady można przyjąć, że w sezonie letnim będzie z niej korzystać tysiące rowerzystów - uzupełniał Daniewski.

Budowa ścieżki wzdłuż Osmolickiej pochłonie blisko 948 tys. zł. To pierwsza w Lublinie trasa dla cyklistów, której nawierzchnia jest wykonana z dwóch warstw asfaltu. Do tej pory standardem było układanie jednej warstwy.

Kolejne ścieżki tuż-tuż

Droga rowerowa ma też powstać - do końca października - po obu stronach al. Kompozytorów Polskich, na odcinku od al. Smorawińskiego do ul. Północnej. I dalej przy al. Kompozytorów Polskich aż do ronda Kilara (skrzyżowanie z Koncertową) po stronie ul. Braci Wieniawskich (po drugiej stronie jezdni już jest).

Do końca listopada ma być wykonana ścieżka przy al. Tysiąclecia - po stronie dworca PKS - na odcinku od ronda Dmowskiego do ul. Lubartowskiej. - Dalej poprzez nową drogę serwisową wzdłuż al. Solidarności dojedziemy do ul. Prusa - opisywał Kieliszek.

I na tym podróż się skończy. Bo między Prusa a Kompozytorów Polskich - gdzie jest kolejny fragment trasy rowerowej - drogi dla cyklistów nie ma.

Polityka rowerowa? Na dwóję

Suchej nitki na ratuszowej polityce rowerowej nie pozostawia Porozumienie Rowerowe. - Oceniam ją jako mierną, czyli w szkolnej skali ocen na dwóję - mówił Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.

W Lublinie sieć tras rowerowych ma ok. 135 km długości. - Ale te ścieżki nie tworzą spójnej całości. Poszczególne odcinki nie są połączone ze sobą - podkreślał Kowalik.

Zdaniem Kowalika, najpilniejsze inwestycje ma „rowerowej mapie” to m.in. dokończenie ścieżki wzdłuż Drogi Męczenników Majdanka, połączenie alei Spółdzielczości Pracy z centrum. - Niezwykle potrzebna jest trasa wzdłuż Al. Racławickich. Strategia rozwoju ruchu rowerowego w Lublinie zakładała w latach 2015 - 2016 budowę 20 kilometrów dróg rowerowych. Powstało około trzech - wyliczał Kowalik.

Artur Jurkowski

Zajmuje się samorządem, głównie funkcjonowaniem lubelskiego ratusza oraz Rady Miasta Lublin. Ponadto inwestycjami m.in. drogowymi.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.kurierlubelski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.